Forskere fra Harvard Busisness School har knækket nødden og fundet ud af, hvordan de super innovative menneskers DNA ser ud. Helt konkret er der tale om 5 elementer i denne særlige DNA, de såkaldte ”Discovery Skills”.

Det viser sig, at de super innovative mennesker som f.eks. Steve Jobs fra Apple, Michael Dell fra Dell Computer og Richard Branson fra Virgin, alle opfører sig markant anderledes på følgende 5 punkter; De er bedre til at associere, de stiller mange flere spørgsmål, de observerer, de eksperimenterer, og de netværker. Disse skills, fortæller alle noget om innovatørernes adfærd, som er udgangspunktet for Harvard forskernes undersøgelse. Og heri ligger den anden gode nyhed for innovations Danmark. Ifølge Harvard forskerne er denne adfærd mulige at tillære sig, i forskellige grader, alt efter egne styrker og svagheder.

I et interview til Lederne.dk fortæller Hal Gregersen, en af forskerne bag undersøgelsen, at specielt én af disse skills kan gøre den store forskel: ”At stille mange spørgsmål er helt essentielt for en innovator, for det er svarene, som giver ham eller hende ny inspiration. Det er iværksætterens LEGO-klodser, og jo flere LEGO-klodser, han har at bygge med, jo større er chancen for, at han bygger noget virkeligt ekstraordinært.”

Et andet fælles træk ved disse super innovative mennesker er at de er drevet af en meget stor modstand mod status quo fortæller Gregersen. De søger konstant at forandre og udfordre verden og er villige til at tage endog meget store professionelle og personlige risici for at få deres mening – og opfindelser – igennem. ”Faktisk er de her folk tit ret irriterende for deres organisation og de mennesker, der skal arbejde sammen med dem”, siger Gregersen, og forklarer at ” de er oprørske på deres egen facon. Bare tag en gut som Richard Branson fra Virgin, der konstant provokerer og træder uden for konventionerne.”

Så nu hvor vi øjensynligt har fået kortlagt innovatørernes DNA, bør den næste naturlige udvikling være at ruste organisationerne, både ledere og kollegaer, til mødet med dem.

Læs mere her:

Kreativiteten under lup, interview med Hal Gregersen

The Innovator’s DNA, konklusioner fra forskerne

Reklamer